Tuesday, December 22, 2009

Rumput Mutiara

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Agak lama jugak aku tak post blog nih. Bukan apa, broadband ni slow sgt tak dapat nak bukak internet langsung. Masa pon suntuk jugak.

Biar pon masih lagi penat balik dari genting, tapi hari sabtu lepas kitorang gi seremban rumah sepupu aku kat senawang. dah lama tak pegi rumah dia dan dah lama tak jumpa dengan family dia. sebenarnya anak kedua dia nak kawin dan nak gi rombongan rumah pengantin pompuan kat Kedah. Kebetulan mak aku ada sini, dia ajak mak aku gi sekali, tapi almaklum sajalah, kitorang masih kepenatan. Aku ngan wife pon dah tinggal kerja2 marking paper dah berapa lama, kalau gi kena lagi tangguh 2-3 hari, banyak terjejas tu. So, kitorang gi la melawat sebagai ganti tak ikut gi rombongan pengantin. Tapi pengantin dah tak ada, dah lepas gi Kedah awal2 lagi, tapi sempat jugaklah borak2 dgn sepupu aku td.

Sudah pegi rumah dia tu, kitorang singgah giant senawang beli barang2 mana yg patut, dah lama tak shopping kat giant, best lah kat situ, barang2 kira ok jugak. Aku angkut satu seluar army, berkenan sgt, suka dgn stylenya dan harga pon kira ok jugak. Masa kat giant aku tgk ada satu TV LCD skrin jenama panasonic, harganya RM1500 je, sungguh menawan hatiku, kira mampu miliklah! Bagitahu wife, dia pon mcm suka, tapi benda2 mcm nih kena pikir banyak kali jugak. Tapi tengah ada duit nih lah kalau nak berangan pon. Esok2 dapat tengok je la... Tak apalah...suatu hari nanti...

Pas gi giant, on the way balik, singgah kat satu nursery depan petronas jln bukit putus tu nak tanya rumput laman. dah lama nak singgah tapi asyik tertangguh. Kitorang agak tekejut jugak psl harga rumput mutiara dorang jual murah jugak, 3 keping RM10, macam tak percaya! Dulu aku pernah jugak beli rumput mutiara nih, tapi harganya mahal jugak, rasanya masa tu RM7.00 sekeping. Bila dah harga mcm tu, aku terus ambik dulu 9 keping, harganya RM30. Aku suka dengan rumput mutiara nih psl dia lasak dan senang tumbuh. Esoknya terus aku tanam sikit kat laman rumah aku  nih. kebetulan pulak musim hujan. Laman rumah aku nih sebenarnya dah tak ada rumput lagi pasal aku dah sembur racun. Bukan apa, selama nih, kalau potong sekejap saja dalam seminggu dah panjang balik, last2 aku sembur je racun. hari tu, bilamusim hujan, rumput kasar dah mula nak tumbuh, tak sempat dia besar, aku sembur lagi sekali. Sekarang nih laman aku licin, tak ada rumput kecuali kat satu dua tempat je. jadi senanglah sikit aku tanam rumput nih, gali tanah sikit, terus letak dan tekan sikit. Baja tunggu dulu.


...dah tinggal lagi 6 keping..



...3 keping dah selamat...

Malam tu wife aku ajak gi makan luar psl tak sempat nak masak. Aku orait je. So malam tu aku pekena sup ekor lepas tu tolong selesaikan nasik goreng anak2 aku yang tak habis tu.


sup ekor woit!!

Hari ni kitorang buat jamuan makan sikit kat surau dan doa selamat untuk adib yang nak sunat hari rabu nih.Mak aku yang masakkan nasi dagang. Berasnya dah ada yang wife aku beli masa balik raya puasa dulu. Ingatkan untuk makan jemaah yang datang datang dalam 12-13 orang, tapi malam nih dekat 25 orang, aku dah risau takut tak cukup makanan, tapi alhamdulillah semua dapat makan walaupun ada kesilapan teknik sikit. Masa nak gi surau agak kelam kabut sikit pasal leka berborak dgn abang aku yg dtg petang tadi. tak sedar jam dah 6.45. Kelam kabut sikit.

Tadi pagi aku ada mesyuarat kat sekolah, wife aku pon sama. Rancang nak bfast sama2 dulu kat KP, tapi wife aku tak sempat, so lepas dia pegi, aku gi senaling beli sarapan utk mak aku dan anak2 sebelum gi sekolah. Sonok jugak dapat jumpa kawan2 psl dah lama tak jumpa sejak cuti nih. Sempat jugak gi minum ngan nasbi kat simpang. Sekolah tak lama lagi, lebih kurang 2 minggu lagi. Aku rasa cuti kali ni terisi jugak, walaupun ada beberapa perkara yang aku rancang pada cuti kali nih tak dapat dilaksanakan mcm nak pasang batu paver kat laluan parking, nak alih suis lampu depan nih, nak kemas2 rumah. Kalau nak tahu keta aku tu pon tak berbasuh lagi sejak sebelum cuti lagi... Tapi alhamdulillah, semuanya boleh dikatakan beres!!!...:-)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...