Sunday, June 9, 2013

Trip to Hong Kong Jun 2013: Hari Pertama

Kebanyakan masa kami pada hari pertama ni habis dalam perjalanan ke destinasi pertama iaitu bandar Shenzhen, iaitu sebuah bandar di tanah besar. Dari airport Hong Kong kami di bawa menaiki bas ke bandar ni  selepas melalui 2 pemeriksaan imigresen iaitu di hong kong dan satu lagi untuk masuk ke tanah besar. Shenzhen ni sebuah bandar yang moden dan hitech. Penduduknya kaya-kaya kerana adanya kawasan perindustrian di sini. Boleh dikatakan tiada trafik jem dan lebuhrayanya tiada tol, semuanya ditanggung kerajaan setempat. kat sini kita tak akan berpeluang untuk melihat sebiji pun motosikal kerana kerajaannya tak benarkan penggunaan motosikal. Kalau adapun basikal elektrik. Keretanya mewah2 belaka. Setakat mercedes atau BMW mereka anggap murah, mereka beli lamborgini atau ferari.


kalau gian sgt nak merempit, ini ajelah yang ada. 10-20km/j boleh cecah kot..

Setelah melalui perjalanan yang panjang, kami telah di bawa ke satu-satunya masjid yang ada di Shenzhen ni untuk solat jamak zohor dan asar. bangunan masjidnya tak macam bangunan masjid kat tempat kita, Cuma yang menunjukkannya sebuah masjid ialah adanya menara tetapi bahagian dalam masjid ni luas dan selesa. Dari pemerhatian abe, masjid ni menjadi tempat komuniti muslim di sini berkumpul. 


satu-satunya masjid di shenzhen

Selepas tu kami di bawa pula untuk makan malam di sebuah restoran halal berdekatan dengan hotel penginapan kami. makanannya tentulah tak sama dengan apa yang ada di tempat kita, kena sesuaikan dirilah, nama lagi kat tempat orang. Masakannya ialah masakan cina, bagi abe tak ada masalah, asalkan halal, dan abe tak ragu2 pun. Dah dikatakan halal, mana lagi nak cari makanan halal kalau bukan yang ini. Ane tengok pun ahli rombongan lain tak ada masalah dan dapat makan macam biasa.

makanan tak sama dengan malaysia, tapi tak jauh bezanya..

Selepas makan malam, kami tak terus ke hotel, sebaliknya terus ke pertunjukan water screen yang terkenal. Pertunjukan memang menakjubkab tapi sayangnya masa kitorang sampai, pertunjukan dah hampir sampai ke penamat tapi memamg menakjubkan.Selepas tu sudah tentulah kami ke hotel selepas seharian dalam perjalanan. Hotel tempat kami menginap ialah Hotel Century. Dah jumpa bantal dan tilam, apa lagi tidur macam orang mati.

pertunjukkan water screen yang menarik..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...