Saturday, March 2, 2013

Peristiwa berdarah di sabah

rasanya semua dah tahu tentang pencerobohan ltentera lanun keturunan kesultanan sulu di sabah. tak sangka pulak benda ni boleh berlarutan sehingga jadi macam sekarang di mana 2 komando kita telah terkorban dan lebih 10 orang lanun2 tu mampus. Betul jugak kata orang, peristiwa ni macam seboleh2nya diminimakan daripada pengetahuan orang awam, abe pun ingat bila keluar paper kata rundingan dah tamat dan berjalan baik, ingat lanun2 tu dah keluar dari sabah, rupa2nya masih ada lagi dan 'tempoh akhir tu berlanjutan berhari-hari lamanya.

pada abe peristiwa ni adalah kemuncak isu pendatang haram ke sabah di mana rakyat Philipine dengan sewenang-wenangnya keluar masuk ke sabah tanpa sebarang dokumen atau permit. sedar tak yang isu lanun masuk sabah ni muncul sebaik sahaja isu pemeberian IC kepada pendatang haram di sabah pada tahun 90an dulu dan kalau sesiapa pernah ke sabah tentu pernah pergi ke pasar philipine. Di sabah rakyat Philipine dah tak terkira. Jadi abe rasa bila timbul isu IC mereka agaknya naik panik takut kena halau kelaur dari sabah. Dari apa yang abe tahu, lanun yang sejumlah 180 orang ini masuk ke sabah secara beransur2, bukannya terus selambak 180 orang. mereka dah ada saudara-mara di sabah dan dah tinggal sini lama dah. Cumanya kali ini mereka bawak senjata. Bila bawak senjata, barulah kehadiran mereka ni dipandang serius. Itu baru pendatang dari Philipine, macam mana pulak pendatang2 dari negara jiran yang jumlahnya hampir 5 juta orang tu??

Apa-apapun abe mengucapkan takziah atas kematian dua anggota komando kita yang terkorban tu, moga roh mereka dicucuri rahmat.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...